Härligt lyxigt spa!

Någon gång per termin brukar vi försöka hitta ett eller två dygn när vi åker iväg utan barn för att få tid tillsammans och för att ladda batterierna.
Denna gång hade vi prickat in ett dygn knappt två veckor innan jul vilket var välbehövligt och alldeles fantastiskt. Vi checkade in på Falkenberg Strandbad, ett ställe där vi inte varit förut.

När vi checkat in så åkte vi in till Falkenberg och köpte med oss pizza till hotellet eftersom det var så mycket julbordsgäster i restaurangen.

Frukosten på morgonen var underbart god, dessvärre hade vi missbedömt tiden fram till vi skulle på spa vilket vi gjorde att vi hade lite för lite tid på oss för en lång frukost. Ibland vill man sitta ner och njuta länge, det hann vi inte denna gång, men det gör vi nästa gång. Det kommer definitivt bli fler besök hit.

Vi trodde att det fanns ett "öppet" spa för alla, men så var det inte utan man fick boka in sig och betala extra för det. Detta var helt oplanerat från vår sida men när de berättat om vad som ingick så var det ingen tvekan längre utan vi bokade in oss på en spaförmiddag på cirka fyra timmar.

Först välkomnades vi med en introduktion av fantastisk personal om vad som väntade oss. Vi introducerades i sparitualer från hela världen. Vi gjorde behandlingar på varandra (retreat yourself), allt från fotbad, basturitual, Hamam, Rasul, isskrubb (!) till en oljebehandling.

Efter goa behandlingar så kom vi in i ett härligt eldrelaxrum. Där fick vi ligga i en skön säng med en enorm öppen spis framför oss och det fanns förfriskningar i form av te, nötter, biskvier och vatten. I det rummet var vi i cirka 45 minuter, precis lagom länge för att hinna somna :-)
Avslutningsvis fick vi njuta av poolen med 38-gradigt vatten, med en fantastisk utsikt mot havet.

Eftersom det var fredag förmiddag två veckor innan jul var vi i princip helt ensamma på spaavdelningen, vilket var en bonus och underbart lyxigt
Inredningen på spa-avdelningen var lyxig och smakfull. Vi gick omkring och njöt av allt det vackra.

För er som vill ge en julklapp lite utöver det vanliga skall ni köpa ett presentkort här, väl investerade pengar om ni frågar oss. Missa inte ett spabesök, väl värt pengarna!

Falkenberg Strandbad

Igår efter jobbet åkte vi till Falkenberg för att checka in på Falkenberg Strandbad. November månad har varit oerhört hektisk och även starten av december så för att hitta lite julefrid i tid tog vi ett break från vardagen. När vi kom in i lobbyn pågick en firmafest med julbord som vi trängde oss förbi.
Hotellet har två restauranger men vi bestämde oss ändå ganska snabbt för att äta något på stan. En torsdagskväll i december är det inte direkt fullbelagt på restaurangerna och gatorna var ganska öde. Vi köpte med oss fantastiskt goda pizzor till hotellet från Stantons vilket vi varmt kan rekommendera.

I morse avnjöt vi en fantastisk frukostbuffé på hotellet (se nedan) innan vi njöt i knappt fyra timmar på deras spa, återkommer med ett inlägg om detta.

Alla hotellfrukostar är inte bra, men den här... var riktigt bra, ingen tvekan. Hit vill vi komma tillbaka.

Vi ger betyg
Miljö får 4 av 5
Lokalen där frukosten serveras är ganska stor, men man har arbetat med mindre rum i rummet. En del där det finns bokhyllor och lite mindre bord, en annan del där det är små soffor samt långbord (som vi gissar är för att de har julbord på kvällarna). Vi valde ett av långborden men eftersom det långt ifrån var fullbelagt fick vi bordet för oss själva och utsikt mot den härliga stranden. Trots grått väder är havet alltid vackert och en pir ut i havet blev en extra bonus.
Maten var smakfullt upplagd och det var en avslappnad miljö som dessutom var vackert julpyntad.

Utbud 5 av 5
Ett fantastiskt utbud med flera sorters goda juicer (från Brämhults), gott hembakat bröd, många olika köttpålägg att välja på, flera sorters goda ostar och marmelader. Mycket frukt och grönsaker. Smoothie, yoghurt, croissant och flera sorters goda teer. Likaså en hel buffé med olika flingor och nötter samt ägg och bacon.
Vi önskade att vi skulle haft mer tid på oss för att kunna njuta av allt, men just idag hade vi en spatid att passa.

Prisvärt 5 av 5
Eftersom vi hade köpt ett hotellpaket så ingick frukosten. Vill man bara komma dit för frukost så kostar det 115 kr/st.  Helhetsupplevelesen blev ändå att detta var prisvärt. Håll gärna ögonen öppna om det kommer fler erbjudanden.

Service 3 av 5
Varken i lobbyn eller i restauangen fanns det någon personal som gjärde bestående intryck. De såg till att allt fungerade. Däremot i spaavdelningen var det gott om trevlig personal som ville att vi skulle få det bästa bemötandet.

Bonus 4 av 5
Egentligen fanns det ingen direkt extrabonus i frukosten men trots det får det en fyra. Det fanns inte mycket övrigt att önska av frukosten. Den hade allt och lite till. Möjligen är det en liten chokladbit som vi skulle önskat för att få något sött efter frukosten. Å andra sidan är kex och goda ostar alltid gott...

Café and the Bakery

Denna tiden på året är det svårt att hålla fast vid fredag som datingdag. Då får man vara flexibel och efter en koll i kalendrarna blev det byte til en måndag, vilket blev en härlig start på veckan.

Vi hade siktet inne på Café and the Bakery på Viktoriagatan i Göteborg.
Tidigare har vi handlat fikabröd och lunch där men inte frukost.

De hade några olika frukostalternativ där vi landade i det som var mest matigt.

Vi ger betyg
Miljö får 3 av 5
Utsidan inbjuder till att gå in och ner i källarlokalen. Man kommer ganska så direkt fram till en välfylld disk med många godsaker. Vi satte oss i det första rummet som gör att man har koll på de som kommer in i lokalen. Efter en stund insåg vi att det fanns ett rum till som dessutom var ganska så stort. Förmodligen valde vi vinstlotten då det första rummet var mer dekorerat med ljus och annat nu inför jul.
Toaletten var helt ok även om den kändes väldigt enkel och ofärdig.
Nu på hösten/vintern var det kallt i lokalen, det hjälptes upp av filtar som låg framme. Men fortfarande drog det aningen för kallt runt benen.

Utbud 2 av 5
Vi valde frukost för 65 kr och då ingick följande: vaniljyoghurt med frusna bär och en liten skål med flingor, apelsinjuice, te eller kaffe, smörgås med ost eller med ost och skinka.
Utbudet känns väldigt basic med det som drar ner betyget är att det var frusna bär i yoghurten samt att man fick betala 5 kr extra för lösviktste i stället för påste. Vi valde att lägga till det, men det kändes snålt.
Frukosten gjorde oss helt klart mätta och det fanns ett stort utbud av brödsorter.
Dock ett litet plus för att det var precis lagom mängd flingor till yoghurten,

Prisvärt 3 av 5
Vi betalade 69 kr/person för vår frukost. På gränsen till dyrt med tanke på vad som ingick och vad man önskar.

Service 3 av 5
Trevlig personal men inget som gjorde bestående intryck. Vi var en kund i mängden, inga konstigheter med det.

Bonus 1 av 5
Det finns fullt av godsaker i disken men inget direkt som ingår. Vi valde att köpa till en muffins att dela på och den var helt ok. För det priset som vi betalade förväntar vi oss ingen bonus men att vi betalar extra för lösviktste gör att vi är långt ifrån bonussystemet.