Farbror Melkers B&B

I mitten av augusti gick färden till Skillingaryd för att vara med på ett bröllop.
Vi hade hört talas om ett nyöppnat Bed & Breakfast som vi ville testa, det heter Farbror Melkers B&B
Huset var lätt att hitta och fantastiskt vackert!

När vi kom fram för att checka in blev vi bjudna på hembakad svartvinsbärspaj innan det var dags att göra oss i ordning för bröllopet.

Morgonen efter bröllopet kom vi ut i köket och möttes av en helt fantastisk frukost.
Den hade allt och lite till. Det fanns: smoothie, färskpressad juice, nybakat bröd, omelett, färsk frukt och grönsaker samt flera goda pålägg och marmelad. Likaså fanns en liten skål med hemmagjorda chokladbollar som pricken över i.

Detta är stället man vill tillbaka till många gånger, det gäller bara att hitta skäl att åka till Skillingaryd...

Miljö får 5 av 5
Det är ett vackert gammalt hus som är renoverat med varsam hand, allt är vitmålat och fräscht. Huset är fyllt av mycket möbler och andra vackra saker att titta på.
Det är högt i tak och oerhört smakfullt möblerat.
Utbud 5 av 5
Vi vet inte vad man mer skulle vilja ha till frukost, så tråkigt att man inte kan äta hur mycket som helst.
Prisvärt 5 av 5
Det är prisvärt utan tvekan. Osäker på om det är olika priser beroende på säsong så därför väljer vi att inte lägga ut några priser. Man hade önskat att man kunde ta med sig en "doggybag" från frukosten för att kunna njuta ännu längre.
Service 5 av 5
Annelie & Dan som driver stället är underbara! De gör allt för att man skall trivas och det lyckas de med.
Bonus 5 av 5
Mycket av frukosten var en bonus och vi uppskattade chokladbollarna som var fantastiska och dessutom lagom stora. Att de dessutom fanns ett spett med blåbär på rad gör det ännu bättre.

Tips på annat man kan göra i Skillingaryd mottages tacksamt så vi får skäl att åka tillbaka?!
Stort tack till Annelie & Dan för allt!

Radisson Blu Riverside Hotel

I våras vann Jesper en övernattning på Radisson Blu Riverside Hotel och i början av augusti 2013 var det dags att lösa in vinsten.
Vi checkade in på eftermiddagen och njöt av utsikten och badet på taket till hotellet. Det är en speciell känsla att vara på nya hotell där allt är fräscht och genomtänkt.

När det var dags för frukost så gick vi ner till restaurangen, den var välbesökt och vi var långt i från ensamma att äta frukost. Frukosten var en ganska ordinär hotellfrukost, inget direkt som var uppseendeväckande.
Det var inte helt enkelt att hitta ett bord i vimlet.

Miljö får 4 av 5
Inredningen är fräsch och det känns nytt. Man har tänkt igenom så man har olika sittgrupper att välja på. Det optiala hade varit att kunna flytta sig till en liten soffgrupp eller fåtöljer efter frukosten men det var för mycket folk för det.
Temat för entrén och restaurangen är vetenskap och det lyckades man hålla hela vägen.
Vi var där under semestertid vilket säkert bidrog till trängslen vid frukostborden.
Utbud 3 av 5
Helt klart en trevlig frukostbuffé men inget särskilt som utmärker sig.
Prisvärt 5 av 5
Gratis är gott! Denna gång var det en vinst så vi betalade inget för oss.
Service 4 av 5
Personalen är trevlig och tillmötesgående. Man får sitta i fred och behöver man dom så finns de där.
Bonus 3 av 5
Ingen direkt bonus att skryta med, på hotell brukar det alltid finnas någon liten kaka.

Boendet och servicen på hotellet är i toppklass, vi kommer inte hit igen bara för frukosten men gärna för boendet, utsikten och relaxavdelningen.
Är du turist i Göteborg så är detta ett jättefint hotell!

Ethels

En fredag i början av oktober tog vi våra cyklar och gjorde en liten utflykt in till Linnéstaden.
Färden gick till Ethels som ligger högt upp på Linnégatan. Det är ett mysigt kafé som ger en lyxig känsla.

Vi beställde frukosten vid kassan och sedan kom de ut med ett härligt trevåningsfat i silver. Dessutom hade vi fått välja mellan yoghurt eller äggröra och bacon.Jesper valde äggröra och bacon och Malin (som är vegetarian) valde yoghurten.
På fatet fanns olika sorters färsk frukt. Flera sorters ost och grönsaker samt salami.
Färskt bröd lyfter alltid och som en liten bonus fanns det små minimuffins.
Te att dricka och färskpressad juice gör att denna frukost är svårslagen.

Perfekt för en första date eller för den som vill lyxa till en regnig dag.

Miljö får 4 av 5
Mycket av inredningen går i rosa och det är mysigt inrett och dessutom lagom stort.
Vi är inte så förtjusta i gamla möbler, men här passar de in.
Trots ganska mycket folk så blev det aldrig någon störande ljudnivå vilket var positivt. Förmodligen berodde det på att de har en hel del texilier i inredningen.
Lokalen är ganska liten och det är trångt vid borden men inte på ett störande sätt.
Doften och synen av hembakat förgyller alltid.
Utbud 4 av 5
De lyckas med de små detaljerna som gör att det lyfter. Dessutom är det lagom mycket av allt, man vill ju inte slänga något.Skulle de dessutom erbjuda någon hemgjord räkröra så skulle det vara fullkomligt.
Prisvärt 5 av 5
Priset till trots (119 kr per person) så tycker vi att detta är prisvärt, man får mycket för pengarna och vi lämnade i princip inget kvar på faten när vi var klara.
Service 5 av 5
Dessutom känner man inte att de vill att man skall gå för att lämna plats för andra, utan man är välkommen att stanna så länge man vill.
Bonus 3 av 5
Som bonus får man en liten minimuffins. Den är god men vi hade föredragit en liten chokladmuffins eller kladdkaka.

Hit kommer vi att komma tillbaka vid fler tillfällen, det är helt säkert.

Vilka är vi?

Vi heter Malin & Jesper och har varit tillsammans i 23 år. Vi tror på livslång kärlek och att en av nycklarna för att lyckas är tid tillsammans.
Trots barn, jobb och andra åtaganden så bokar vi in regelbundna "dater" då det bara är vår tid.

Det senaste året har vi avsatt varannan fredag för varandra och då brukar vi börja dagen med en god frukost.
Frukost är i vårt tycke dagens bästa mål och att få äta den tillsammans på något kafé eller hotell det är vardagslyx som vi varmt rekommenderar.

Vi vet att flera är villrådiga när de skall ut och äta frukost på stan så därför vill vi dela med oss av våra frukosttips.

När vi bedömer en frukost har vi några olika kriterier som vi går efter. Alla har en femgradig skala där 1 är sämst och 5 är bäst.
Våra kriterier
- Miljö
- Utbud
- Prisvärt
- Service
- Bonus

På denna blogg kommer vi dela med oss av, i vårt tycke bra och mindre bra ställen.
Välkommen!

Välkommen till min nya blogg!